Kauppakeskus Veturi

Lähtötilanne
Kauppakeskus Veturi halusi tehdä brändiuudistuksen samalla, kun kauppakeskukselle tuli komeat kymmenen vuotta täyteen. Uuden brändin toivottiin olevan moderni ja persoonallinen, mutta myös aikaa kestävä. Uusi brändi lanseerattiin näyttävästi Veturin syntymäpäivätapahtumassa syyskuussa 2022.


Ratkaisu
Aloitimme Veturin brändin muotoilun yhteisillä workshopeilla, jotka antoivat loistoainekset brändin ytimen sekä viestinnän- ja visuaalisen identiteetin suunnitteluun.
Brändin ytimen muotoilussa määrittelimme Veturin tarkoitusta ja asemointia sekä brändiattribuutteja.
Tunnetko vetovoiman? -ydinviesti sanoittaa ja kiteyttää Veturin vetovoimaisuutta. Niin Kauppakeskus Veturi kuin veturi kulkuneuvona ovat tekemisissä vetovoiman kanssa. Kauppakeskus Veturin vetovoimatekijöitä ovat liikkeet ja hyvän fiiliksen toritunnelma, ja se on täydellinen match niin kouvolalaisille kuin ei-kouvolalaisille. Siksi kaiken tekemisen allekirjoittaa palvelulupaus ’Siellä on kaikki’. Viestinnän identiteetin rakentamiseen kuului ydinviestien lisäksi myös tarinan tekeminen ja tone of voicen määritys.
Brändin visuaalisen identiteetin suunnittelimme muuntautumiskykyiseksi. Visuaalisen identiteetin inspiraation lähteenä toimi helppo elämä ja sujuva arki. Adjektiivit innostunut, rohkea ja lämmin kuvaavat osuvasti Veturin uutta brändi-ilmettä.
Visuaalisen ilmeen murretut värit tukevat maanläheistä ja vastuullista Kauppakeskus Veturia ja ne yhdistävät uuden sekä vanhan värimaailman toisiinsa. Logon pyöreät muodot kuvastavat notkeaa, kuplivaa ja elämyksellistä kauppakeskusta. Logon kirjaimista tehdyt graafiset elementit heräävät ilmeessä eloon ja ne tukevat Veturin tekstilogoa ja tuovat tunnistettavuutta ilmeeseen.

Tulokset
Kauppakeskus Veturi on ollut brändiuudistukseen tyytyväinen.
− Uudessa visuaalisessa ilmeessä kauppakeskus on tuotu uudelle vuosikymmenelle ja ajanmukaiseksi. Erityisesti logon päivittäminen on mielestämme onnistunut: siinä on nähtävissä viitteitä alkuperäisestä logosta eli muotokielessä on ”jotain vanhaa”, mutta kuitenkin täysin uutta. Se on persoonallinen, kuten edeltäjänsäkin. Se integroituu hyvin vanhaan visuun, joka jää elämään esimerkiksi kauppakeskuksen lasifasadissa, sanoo kauppakeskusjohtaja Monica Kuusinen.
Kamua sai Veturilta kiitosta myös hyvin sujuneesta yhteistyöstä.
− Brändityön edistäminen sujui hyvin yhteisissä workshopeissa, joissa oli välitön tunnelma ja hyvä draivi. Ajatuksemme ja toiveemme saatiin hyvin kiteytettyä kirjoihin ja kansiin. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa kumppanuutta, Kuusinen iloitsee.

Brändilanseeraus yhtä juhlaa
Kauppakeskus Veturin uudistunut brändi lanseerattiin näyttävästi kauppakeskuksen kymmenenvuotisyntymäpäivillä. Täyden kympin kemut toivat kauppakeskukseen kymmenen päivän ajan muun muassa huippuartisteja ja esityksiä sekä koko perheenkestävää puuhaa, kuten tivolia ja sirkustelua.


Lisätietoja casesta
Jaakko Pernu
